Tuesday 4 June 2013

Barangkali Bongkar : Wajah Siang Dan Malam Bintulu. Part 6

Setelah membuat pemantauan awal minggulalu pada sebelah siang di lokasi "panas" sekitar pasar Bintulu dalam entri part 1, dan sekitar jam 10 lebih malam bertarikh 26 Mei 2013 sekali lagi Barangkali bersama krew Wartawan Smeteter ke lokasi sama untuk mendapatkan bahan cerita dalam bentuk Rakaman Video Suara . Terdapat beberapa lokasi pilihan disekitar Jalan Main Bazaar, Sri Dagang Bintulu menjadi sarang aktiviti kurang bermoral ini.

Barangkali titipkan beberapa gambar dari sedutan rakam video yang diperoleh malam tadi.

Lokasi baru..makin banyak la pulak......

Lokasi lama di Tebingan Batang Kemena berhadapan jeti kapal tambang.

Lokasi lain di Jalan Main Bazaar 

Wanita Gelandangan pun ada

Aksi memikat 

Godaan yang boleh membawa ke ranjang jika tak kuat iman.

Siapakah dua orang lelaki dalam gambar ini, adakah mereka bapak ayam, penjual syabu, warga asing, warga tempatan, atau orang awam yang suka lepak kat tepi-tepi lorong??
Masakan lepak kat tempat yang sama pada tiap-tiap malam

Adegan mencemaskan bila seorang dari krew Smeteter di tarik oleh kupu-kupu malam ini.

Ayat pujuk rayu.

Santai pula diorang ni lepak kat tepi-tepi tu.

Kupu-kupu malam di lokasi lain.

Kupu-kupu malam ni tak perlu nak goda guna ayat pujuk rayu ke ranjang kerana sebahagian dari pelanggan datang sendiri mencari mereka. Maksudnya dah biasa guna khidmat mereka ni la.

Bagi mereka yang pertama kali dan jenis yang malu-malu tu, mereka akan tunggu kupu-kupu malam ni tarik dan goda mereka dulu sebelum bersetuju bersama-sama ke..............................

Peerrrrrhhhhhhhhhhhh......
Gambar-gambar diatas adalah sebahagian dari sedutan video yang berjaya dirakam dengan suara oleh krew Smeteter. Barangkali akan keluarkan video tersebut dalam sambungan entri Barangkali Bongkar bahagian lain. Jadi kena rajin-rajin belek dan baca blog Barangkali marus ni lah..hahahahahaha.

Sepanjang rakaman dilakukan kami juga sempat menemubual kupu-kupu malam ni. soalan lazim ialah,
1. Berapa?
2. Tempatnya?
3. Selamat ka tempat tu, ada orang kacau ka?.
 (tempat yang dikatakan selamat, kenapa selamat? sudah pastinya tempat itu di jaga oleh orang-orang sekeliling mereka yang sentiasa buat pemantauan)

Perkataan "Kongkek" digunakan oleh mereka yang bermaksud bersetubuh, atau dalam bahasa Pasar Orang Bintulu sebagaimana yang di maklumkan oleh rakan-rakan ialah "Besiqok". Agak kurang sopan bunyinya tapi itulah yang sebetulnya.
Kupu-kupu malam ni rata-ratanya datang dari Indonesia mengikut gaya pertuturan bahasa yang digunakan mereka. Persoalannya adakah mereka ini mempunyai pasport?, kalau ada, adakah pasport itu lawatan sosial?, dengan anggaran keseluruhan  lebih dari 10 orang kupu-kupu malam ini di semua lokasi yang kami pergi dimanakah tempat mereka berlindung bila siang menjelma?. Atas faktor keselamatan kami tidak mahu menunggu lama disana bukan kerana takut iman kami juga goyah tapi takut akan perkara buruk lain berlaku. yang pasti sekitar 12 malam keatas aktiviti ini akan mula beransur lengang dan terdapat beberapa buah kereta yang akan sedia mengambil mereka untuk balik ke lokasi lain, kami tak ambil nombor pendaftaran kenderaan yang digunakan kerana kami malas nak tunggu lama disitu.

Barangkali tahu yang umum mengetahui perkara ini sejak dari dulu lagi. bagaikan sudah menjadi keperluan malam bagi sebuah bandar indusrti seperti Bintulu ini. BERSAMBUNG.........................

6 comments:

  1. Semakin dahsyat membuat liputan sidak wartawan smeteter tok! Baik2 klak terjerat,

    ReplyDelete
  2. Ada job baru ka en blogger

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belum..kalau ada isu menarik klak wartawan jalanan smeteter akan di panggil semula utk membantu.

      Delete