Thursday 25 April 2013

Making Berimbau (Barangkali Boleh Jadi)

Apa itu Berimbau ?..

Sejenis alat muzik tradisional yang cukup terkenal di kalangan mereka yang mempelajari seni mempertahankan diri Capoiera di Negara Brazil.

Dah lama aku ingin buat sendiri Berimbau ni, tapi tak buat juga, Sampai lah ada satu masa lapang tu aku tengah lepak dengan sahabat aku Hazzika, Nasuki Malim dan Fareez yang tetiba mengingatkan semula mengenai projek aku nak buat Berimbau ni, terus lah kami memulakan operasi mencari bahan bahan untuk membuatnya.

Sebetulnya aku sudah mengetahui cara pembuatannya yang aku belajar sendiri dari Sifu Capoiera dari dalam Youtube..heheheh. Jadi bahan bahan pun di sediakan.


Keluar modal sikit untuk beli sebiji kelapa yang saiz besar sikit hanya nak dapatkan tempurong, selalunya orang guna buah labu air yang telah kering.


Ambil tempurong sahaja,isinya kalau nak makan boleh buat ganti kudap kudapan.hehe


Dawai besi tayar. Kenapa guna dawai ni ?... Sebab ia lebih tahan lama dan sukar untuk putus, getaran bunyian dari dawai ni juga sedap.


Hah..kan dah keluar dawai tu setelah sekian lama dengan sabar menghiris tepi tayar tu.. dawai tu akan diikat dari hujung ke hujung batang bambu.


Batang bambu, kalau boleh ruas yang rapat dan kulit tebal, guna rotan pun boleh..

Sedang kami sibuk buat Berimbau ni tetiba Bonda Hazzika lalu jenguk apa yang kami buat dan bertanya "apa yang korang buat ya''?.. Hazzika pun ceritakan secara ringkas apa itu berimbau kepada bondanya. hehehehehehe.


Dah nampak bayangan nak jadi tu...


Akhirnya siap,dan percubaan untuk bunyikan berimbau itu.


Hazzika juga ingin mencuba...


Aku pernah bawa berimbau ni masa busking



Ni pulak masa buat demo sikit masa kat  belakang Dewan Sri Kenyalang UPMKB.


Masa busking kat depan Park City Mall pun ada
 

Sekarang yang masih tinggal hanya berimbau ni kat rumah. Tempurong kelapa tu pun dah ditukarkan kepada buah labu.

 
Gambar belaqon..tahap Blog Serius.


Aku nak minta maaf kat Adi Herman kerana sampai sekarang aku masih belum dapat menyiapkan sebatang Berimbau untuk dia atas alasan bahan yang sukar nak dapat..hehehe.
 
Terima kasih buat Nasuki sebab ambik gambar cara aku membuat Berimbau ni, dan gambar lain aku rembat dari Facebook.
 

8 comments:

  1. mantap, sukar juga nak bikin alat muzik sendiri,

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. Buleh bah.. Ada video paranawe Bintulu Buskers tapi tiada guna berimbau..

      Delete
  3. maruz kaw memang boleh tahannnn..

    ReplyDelete
  4. Haha xpa Marus nanti kita cari material utk buat Berimbau sama2...benda boleh bawak rondeng haha

    ReplyDelete